Cifoza (cocoasa)

Cifoza reprezinta o curbare antero-posterioara a coloanei vertebrale toracale. Organismul prezinta in starea sa fiziologica un anumit grad de cifoza normal, putem spune ca apare „cifoza” in general la o curbare exagerata,
cu mai mult de 50 de grade, aceasta deformare purtand si numele de cocoasa.
Coloana persoanelor care sufera de cifoza poate arata normal sau poate prezenta o umflatura in zona toracala.

Cifoza apare ca rezultat al unor probleme de dezvoltare, unei boli degenerative, cum ar fi artrita coloanei vertebrale, unei osteoporoze cu fractura de compresie a vertebrelor sau unui traumatism al coloanei vertebrale. Aceasta poate aparea la orice varsta.
Cifoza in stare incipenta implica putine probleme medicale. Dar in cazurile severe pot fi afectati plamanii, nervii si alte tesuturi sau organe determinand durere sau alte probleme medicale. Tratamentul cifozei depinde de varsta pacientului, de cauzele ei si de complicatiile pe care le produce.

Simptomele cifozei:

Umerii rotiti in interior, spatele rotunjit si capul inspre inainte, sunt toate elemente interconectate ale cifozei, care in afara de aspectul postural neatragator, pot cauza o multime de neplaceri precum: dureri de umeri, dureri musculare la nivelul gatului si al cefei, dureri de cap, dureri musculare intre omoplati, deformari ale discurilor intervertebrale si presiuni asupra diferitor nervi.

Pentru a evita aparitia cifozei trebuie sa avem o postura corecta, sa incercam sa ne mentinem starea de sanatate in limite cat mai normale. Ca sa evitam agravarea functionarii normale a coloanei, putem efectua exercitii de prevenire si daca este cazul de revenire la normal a coloanei.

Putem efectua un exercitiu foarte usor si la indemana oricui (YTWL) insa acesta asociat cu antrenamentele de EMS (electrostimularea musculara) da rezultate mult mai bune, deoarece apare si contractia artificiala a musculaturii. Antrenand muschii, acestia determina coloana sa revina la pozitia sa normala.

Exercitiul YTWL, de fapt, este un circuit compus din 4 miscari diferite (Y, T, W si L) a caror denumire provine de la forma literelor pe care trunchiul si mainile le creaza de-a lungul executiei.

Y: In timpul executiei Y-ului, degetele mari de la mana ar trebui sa fie in sus iar mainile la aproximativ 45 grade fata de cap. Astfel ele vor fi orientate in continuarea directa a trapezului inferior, recrutand cat mai eficient fibrele musculare ale acestuia.

T: Deoarece trapezul inferior are mai degraba un rol stabilizator, el nu trebuie antrenat in acelasi fel ca un muschi raspunzator pentru miscare. Greutatea folosita va fi foarte mica, numarul de repetari intre 5 si 10, iar pozitia de tensiune maxima mentinuta timp de 3-5 secunde.

Muschii principali care lucreaza in timpul T-ului sunt romboizii si trapezul mijlociu. Pentru a executa corect acest exercitiu trebuie sa incerci sa iti aproprii umerii si omoplatii de coloana vertebrala. Imagineaza-ti ca cineva te trage de brate in exterior iar tu incerci sa te opui.

W: Privit de sus, maininle formeaza forma unui W. Pentru a face exercitiul mai valoros, incerca sa rotesti palmele inspre exterior.

L: Bratele raman fixe la 90 de grade fata de trunchi, dar se rotesc extern aducand antebratele in acelasi plan cu trunchiul. Asfel, aceasta ultima miscare din circuitul YTWL activeaza muschii reponsabili pentru rotirea externa a bratelor (deltoidul posterior, infraspinatus si teres minor).

May 12th, 2015|Cardio, Fitness|